De restauratie van de Yacht Club

Alweer enige tijd geleden waren we in het bezit van een Yacht Club (1953) gekomen. De restauratie daarvan had ik steeds uitgesteld omdat de Yacht Club was overgeschilderd (foto 1) en niemand mij aan de originele tekening of kleuren van de kast kon helpen. Ook diverse mailtjes naar Amerika hadden geen resultaat.








Toen er op een gegeven moment een originele voordeur (foto 2) op E-bay in Amerika te koop werd aangeboden, heb ik dat deurtje gekocht. Op die manier had ik de originele kleur en had ik in ieder geval de juiste tekening van een groot deel van het front.










Aan de hand van de originele flyer en andere originele afbeeldingen, heb ik toen de tekening van het front overgezet in een sjabloon. (foto 3) Op die manier kon ik de horizon (dat is de scheiding tussen geel en groen) bepalen, waarna ik die kon overnemen op de zijkanten van het cabinet. Met de flyer en na heel veel teken- en meetwerk kon ik toen het patroon van de zijkanten maken. De originele tekening van de kop had ik inmiddels wel tot mijn beschikking.






Eindelijk kon ik daarna overgaan tot de daadwerkelijke restauratie. Groot was mijn verbazing echter toen bleek dat tijdens het voorzichtig verwijderen van de verf van de zijkant van het cabinet, de originele tekening daaronder nog vrijwel onbeschadigd tevoorschijn kwam. (foto 4) Ook van de voorkant kon ik nog heel goed de tekening zien en met behulp van de huidige digitale technieken kon ik nieuwe sjablonen maken die we de laatste tijd bij alle restauraties gebruiken en waarmee goede resultaten te behalen zijn.
klik hier voor meer details




Op de voorbalk van een Yacht Club zit een ijzeren strip met daarop diverse teksten. De ijzeren plaat zat nog wel op de balk, maar was zoals gebruikelijk geheel geroest. Op vrijwel geen enkele gerestaureerde Yacht Club is een dergelijke originele plaat nog te ontdekken, maar via Phil Hooper kreeg ik een duidelijke foto van een deel van de originele front bar. En toen was het nog slechts een kwestie van digitaliseren en heel veel fijn spuitwerk om de plaat na te maken. (foto 5) Eenvoudiger zou zijn geweest de letters te laten uitsnijden en die op te plakken, maar omdat origineel ook geen plakletters werden gebruik, koos ik voor de moeilijke manier. Omdat er nog een tweede Yacht Club op restauratie staat te wachten heb ik een paar nieuwe frontbalken gemaakt. En omdat het vrijwel geheel handwerk is geworden zijn er  onderling kleine verschillen waarneembaar.







Aan de hand van de kleuren op de originele voordeur en met wat ik had aangetroffen op de zijkant van het cabinet, kon ik ook de originele kleuren weer laten namaken, zodat de Yacht Club weer helemaal origineel zou worden. De voorzijde van de kop (onder het whiteboard) heeft voor een deel nog de originele verf. Er is slechts een nauance kleurverschil zichtbaar. (foto 6)










Hoewel niet echt authentiek heb ik diverse delen van het front opnieuw laten verchromen, zodat de Yacht Club er nu weer helemaal nieuw bijstaat.
















Dit was ik nog niet eerder tegengekomen. Normaliter zitten de Jones Plugs aan de bedrading van het panel en het cabinet. Maar bij de Yacht Club is dat andersom en ligt het aansluitbord op de bodem van het cabinet. Om te voorkomen dat de Jones Plugs die nu los in de kophangen, tijdens het transport beschadigd worden, heeft Bally een voorziening geconstrueerd waartussen de plugs vastgezet kunnen worden tijdens het transport. Natuurlijk voorzien van een paar waarschuwingsstickers







Voor meer foto's de volgende pagina
Klik hier voor meer details
Restauraties
Click for English version